اينترنت همراه با رشد روزافزون خود، كاربردهاي فراواني در صنايع مختلف يافته است. امروزه اينترنت بعنوان رسانهاي قدرتمند در اختيار صنعت تبليغات قرار گرفته است. بدليل ويژگيها و مزيتهاي فراواني كه اينترنت در مقايسه با رسانههاي سنتي دارد، تبليغات اينترنتي شاهد رشد فراواني در طي ساليان اخير بوده است. اين مقاله به ادبيات موضوع ميپردازد كه شامل تعريف تبليغات اينترنتي، تاريخچه و روند آن از ابتداي پيدايش تا كنون، انواع و اشكال مختلف تبليغات اينترنتي، و نيز مزيتها و محدوديتهاي آن ميباشد
- مقدمه
در كتب و متون مختلف تعاريف متعددي از تبليغات آمده است بطور مثال ميتوان به تعاريف ذيل اشاره كرد. تبليغات فرآيند روشمند ارايه اطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتريان و ترغيب و متقاعد كردن مؤثر مصرفكنندگان به خريد كالاها و خدمات ميباشد (متولي 1372) و يا در تعريفي ديگر تبليغات را، ارائه غير شخصي اطلاعات كه معمولاً براي آن پول پرداخت ميشود و اغلب با هدف ترغيب براي خريد كالاها، خدمات و يا ايده از سوي افرادي مشخص و توسط رسانههاي مختلف انجام ميپذيرد، تعريف نمودهاند (تافلينگر 1996).
همان طور كه در تعريف بالا اشاره شد، تبليغات از طريق رسانههاي مختلفي انجام ميپذيرد كه از آن جمله ميتوان به روزنامهها، مجلات، راديو، تلويزيون و ... اشاره نمود. چندي است كه رسانهاي جديد، يعني اينترنت، به جمع رسانههاي مورد استفاده تبليغات اضافه شده است. رشد تبليغ در اينترنت نسبت به تبليغ در رسانههاي سنتي، از سرعت بسيار بيشتري برخوردار بوده است. چرا كه پس از گذشت 38 سال از پيدايش راديو، تعداد استفادهكنندگان آن به 50 ميليون نفر رسيد، تلويزيون 13 سال پس از پيدايش اين حد نصاب را كسب كرد و اما اينترنت تنها با گذشت 4 سال توانسته به اين حد نصاب دست پيدا كند (فاكس 1999). اين مقاله به معرفي اين نوع از تبليغات و ويژگيهاي آن ميپردازد.
2- تعريف تبليغات اينترنتي
تبليغات اينترنتي به استفاده از اينترنت به عنوان يك كانال و وسيله ارتباطي براي ارسال تبليغات در محيط وب اشاره دارد (گائو و ديگران 2002). در تعريفي ديگر، تبليغات اينترنتي را اينگونه تعريف نمودهاند: نمايش دادن نامها وعلائم تجاري، شعارها و تصاوير تبليغاتي در سايتهاي (پايگاههاي) پربيننده اينترنت، به نحوي كه به تحقق اهداف تبليغات كمك نمايد (سايت صدا و سيما 2002). در فرايند تهيه و اجراي تبليغات اينترنتي، شركتهاي تبليغاتي، ناشران اينترنتي1 ، تبليغدهندگان2 (سازمانها و شركتهاي توليدي و خدماتي) درگيرند.
3- تاريخچه تبليغات اينترنتي
تبليغات اينترنتي براي اولين بار و بصورت بنر در 27 اكتبر سال 1994 و در سايت هات واير3 نمايش داده شد. زماني كه هات واير متوجه شد كه براي تبليغات ميبايست فضاي محدودي را در نظر گرفت، بنرهاي تبليغاتي بوجود آمدند.
در آن زمان 14 طراح تبليغاتي مبلغي معادل 30،000 دلار براي نمايش 12 هفتهاي تبليغات خود پرداختند (كاي و مداف 1999). در سال 1995 وب بعنوان رسانهاي عمومي پذيرفته شد. شركت سان ميكروسيستم4 در اين سال زبان جاوا را به عموم عرضه كرد. در سال 1996 الدزموبيل5 اولين اتاق گفتگوي تجاري را راه اندازي نمود. در جدول 1 به برخي از اتفاقات مهم صنعت تبليغات اينترنتي اشاره شده است.
جدول 1 - برخي از وقايع مهم صنعت تبليغات اينترنتي (آلن، كانيا و ياكل 1998، 109)
تاريخ |
وقايع مهم |
نوامبر 1993 |
كانال سي. ان. ان (CNN) تبليغات اينترنتي را معرفي نمود. |
اكتبر 1994 |
هات واير اولين تبليغ اينترنتي متعلق به AT&T و اسپرينت (Sprint) را در سايت خود قرار داد. |
مارس 1995 |
راگو (Ragu) كه اولين بسته نرم افزاري براي ايجاد سايت است معرفي شد. |
جولاي 1995 |
موسسه تحقيقاتي فارستر (Forrester) گزارش نمود كه هزينه صرف شده براي تبليغات اينترنتي در سال 1995 به رقم 37 ميليون دلار رسيده است. |
اكتبر 1995 |
شركت پوپي تيسون (Poppe Tyson) واحد فروش تبليغات اينترنتي خود را به شركت دابل كليك تبديل نمود. |
ژانويه 1996 |
مايكروسافت 200،000 دلار بعنوان اسپانسر سايت سوپر باول (Super Bowl) پرداخت كرد. |
مه 1996 |
آي ويليج (ivillage) مبلغ 800،000 دلار از تبليغات اينترنتي كسب درآمد كرد. |
اكتبر 1996 |
شركت كاسي (CASIE) اولين راهنماي تبليغات تحت وب را معرفي نمود. |
ژانويه 1997 |
شركت هيوالت پاكارد (Hewlett-Packard) اولين بنر تعاملي را معرفي كرد. |
آگوست 1997 |
موسسه ارتباطي ژوپيتر (Jupiter) پيش بيني نمود كه تبليغات اينترنتي به 7.7 بيليون دلار در سال 2002 خواهد رسيد. |
4- روند تبليغات اينترنتي در دنيا
تبليغات اينترنتي از زمان پيدايش (سال 1994) تا سال 2000 شاهد رشد بسيار زيادي بوده است. بطوريكه حجم درآمد تبليغات اينترنتي از رقم 267 ميليون دلار در سال 1996 به رقم 8087 ميليون دلار در سال 2000 رسيده است. ولي در بين سالهاي 2001 و 2002 اين صنعت شاهد رشد منفي بوده است. روند رشد در سال 2003 تغيير جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتي در اين صنعت ميباشيم. نمودار زير رشد درآمد تبليغات اينترنتي را در خلال سالهاي 1996 تا نيمه اول سال2004 نشان ميدهد.
نمودار 1- درآمد تبليغات اينترنتي از سال 1996 تا نيمه اول 2004 (پرايسواترهاوسكوپرز 2004) تصوير بزرگتر
ميزان استقبال از تبليغ در اينترنت در صنايع مختلف به يك اندازه نبوده است. در اين ميان محصولات مصرفي بيشترين سهم را به خود اختصاص دادهاند و كمترين سهم نيز به صنايع بهداشتي و پزشكي تعلق داشته است. در نمودار2 درصد تبليغات اينترنتي براساس گروههاي اصلي صنايع، در سالهاي 2003 و 2004 با يكديگر مقايسه شدهاند.
نمودار 2- تبليغات اينترنتي براساس گروههاي اصلي صنايع (پرايسواترهاوسكوپرز 2004) تصوير بزرگتر
5- ابعاد تبليغات اينترنتي
تبليغات اينترنتي ابعاد مختلفي را شامل ميشود كه در زير بطور اجمالي به آنها اشاره ميشود (گائو و ديگران 2002). در شكل1 ابعاد تبليغات اينترنتي نمايش داده شده است.
شكل 1 - ابعاد مختلف تبليغات اينترنتي (گائو و ديگران 2002).
5-1- مدلهاي كسب وكار
مدل كسب و كار به يك ايده تجاري و برنامه استراتژيك در مورد نحوه به دست آوردن پول براي يك كسب و كار اشاره دارد. تبليغ اينترنتي موثر ميبايست داراي مدل كسب و كار مناسبي باشد كه موجب موفقيت آن كسب و كار شود. از جمله مدلهاي كسب و كار تبليغات اينترنتي ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
5-1-1- مدل كسب و كار مبتني بر محتوا
براساس اين مدل از كسب و كار، ناشران اينترنتي ميبايست با ارائه محتواي ارزشمند و مهم براي مخاطبين خود، ترافيك سايت خود را افزايش دهند. تلاش اصلي مديران سايتها در اين مدل ميبايست معطوف به فراهم آوردن مطالب جالب براي افزايش ترافيك سايت شود.
5-1-2- مدل مبتني بر ارائه خدمات متنوع اينترنتي
در اين روش ناشران اينترنتي خدمات متنوعي را براي مخاطبين فراهم ميآورند كه از آن جمله ميتوان به فراهم آوردن امكان استفاده از پست الكترونيك، اتاقهاي گفتگو6 و يا پيغام رسانها7 اشاره كرد. در اين روش ميزان موفقيت سايت به كيفيت خدمات ارائه شده بستگي دارد چرا كه تعداد استفاده كنندگان از اين خدمات با ميزان كسب درآمد تبليغاتي اين شركتها رابطه مستقيم دارد. از سايتهاي معروف در اين زمينه ميتوان به AOL اشاره نمود.
5-1-3- مدل مبتني بر فراهم آوردن امكان جستجوي سايتهاي مختلف
سايتهاي مبتني بر اين مدل با فراهم آوردن امكان جستجو در ميان سايتهاي گوناگون و طبقهبندي آن سايتها براساس محتوا، خدماتي را به كساني كه در جستجوي موضوع يا مطلب خاصي ميباشند ارائه مينمايند. از زمره سايتهاي بسيار معروف در اين گروه ميتوان ياهو8 را نام برد.
5-1-4- مدل مبتني بر ارائه خدمات تبليغاتي
شركتهاي اين گروه به كساني كه مايل هستند در اينترنت تبليغ نمايند، خدماتي را ارائه ميدهند. اين خدمات شامل طراحي تبليغ و كمك به يافتن مكان مناسب جهت نمايش تبليغ ميباشد. بسياري از اين شركتها حتي خدمات ردگيري9 تبليغات و نيز اندازهگيريهاي مربوط به اثر بخشي آن تبليغات را نيز انجام ميدهند. از جمله شركتهاي اين گروه ميتوان از دابل كليك10 نام برد.
5-1-5- مدل مبتني بر شبكه تبليغاتي
شركتهاي اين گروه فضاهاي ناشران اينترنتي را در معرض خريد تبليغ دهندگان قرار ميدهند و پس از خريد يا اجاره آن فضاها از سوي تبليغ دهندگان، درصدي را بعنوان حقالعمل دريافت مينمايند. ادآتلت11 از جمله اين شركتها ميباشد.
5-2- اشكال تبليغات اينترنتي (تكنولوژي تبليغات)
اشكال مختلف تبليغات به شكلهاي گوناگوني كه تبليغدهندگان براي نشان دادن تبليغ خود در اينترنت از آنها استفاده مينمايند، اشاره دارد. مانند بنرها، بنرهاي داراي غناي رسانهاي12، نامههاي تجاري و تبليغات مبتني بر بازي13. در جدول 2 ويژگيهاي مختلف اين 4 شكل از تبليغات با يكديگر مقايسه شدهاند.
جدول 2 – مقايسه اشكال مختلف تبليغات اينترنتي (گائو و ديگران 2002)
|
بنرها |
بنرهاي داراي غناي رسانهاي |
نامههاي تجاري |
تبليغات مبتني بر بازي |
شكل ارائه تبليغ |
-بنرهاي ثابت
-بنرهاي انيميشني
-بنرهاي تعاملي
|
بنر داراي غناي رسانهاي |
- ارسال نامه به همه
-پيامها
-خبرنامه
-گروههاي خبري
|
تبليغ بصورت بازي |
روش پرداخت |
-پرداخت بر مبناي كليك
-پرداخت بر مبناي رويت |
-پرداخت بر مبناي كليك |
-پرداخت بر مبناي رويت
-پرداخت بر مبناي تعداد نامه |
-پرداخت بر مبناي نمايش تبليغ
پرداخت بر مبناي كليك |
طراحي و هزينههاي ارسال تبليغ |
كم |
زياد |
خيلي كم |
متغير |
كاربردهاي تبليغ |
-بازاريابي كالا و فروش
-ايجادنام تجاري |
-بازاريابي كالا و فروش
-ايجاد نام تجاري |
ترفيع كالا |
-بازاريابي كالا و فروش
-ايجاد نام تجاري |
سرعت بارگيري (download) |
زياد |
كم |
زياد |
متغير |
تكنولوژي مورد استفاده |
HTML GIF, JavaScript, and JavaApplet, and Animated GIF |
تكنولوژي Richmedia مانند Flash,SVG, IntrVU, RealAudio, RealVideo
|
نامههاي اينترنتي |
تكنولوژي هاي مربوط به بازي |
مخاطبان تبليغ |
محدود بهكاربراني كه به آن صفحه تبليغ دسترسي دارند. |
محدود به كاربراني كه به آن صفحه دسترسي دارند. |
افراديكه آدرس پست الكترونيكي دارند. |
محدود به كساني كه بازي ميكنند. |
عملكرد |
- نرخ رويت بالا
-نرخ كليك پائين |
-نرخ رويت بالا
نرخ كليك بالا |
-نرخ رويت پائين
-نرخ كليك پائين |
-نرخ رويت پائين
-نرخ كليك بالا |
جذابيت براي بيننده |
كم |
خيلي زياد |
كم |
كم |
5-2-1- بنرها
بنرها به دو شكل ثابت و متحرك طراحي ميشوند. بنرها بدليل هزينه كم در طراحي و پست از متداولترين اشكال تبليغات اينترنتي به شمار ميآيند. بنر ثابت به بنري اطلاق ميشود كه تبليغ را بصورت يك تصوير و در اندازه اي ثابت ارائه ميكند. از آنجاكه بنرها در بسياري از سايتها نمايش داده ميشوند، نرخ رويت بالايي دارند ولي نرخ كليك در آنها پائين است.
بنرهاي انيميشندار (بنرهاي پويا)، در حقيقت بنرهاي ثابتي هستند كه از فنآوري انيميشن در طراحي و ساخت آنها استفاده شده است. اين نوع بنرها بدليل برخورداري از انيميشن نسبت به بنرهاي ثابت غالباً نرخ كليك بالاتري دارند. بنرهاي ثابت و انيميشندار هر دو ابزاريهاي مناسبي براي معرفي نام تجاري ميباشند. شكل ديگري از بنرها، بنرهاي تعاملي هستند. در اين نوع بنرها كه به تازگي بسيار مشهور شدهاند، براي كاربران اين امكان فراهم است كه ارتباط دو طرفهاي را با طراحان تبليغ برقرار نمايند. به عنوان مثال گزينههايي به منظور ورود اطلاعات براي كاربران در نظر ميگيرند و به تناسب اطلاعاتي كه كاربران وارد ميكنند، پاسخهايي به آنها داده ميشود. از بنرهاي تعاملي غالباً در خريدها و ثبتنامهاي اينترنتي و مواردي از اين قبيل استفــاده مــيشــود. در اغــلب موارد بــنرهاي تعاملــي با اسـتفاده از HTML ,Java Script ,Java Applet ساخته ميشوند. امروزه بنرها اشكال، اندازهها و روشهاي ارائه استانداري14 دارند.
5-2-2- بنرهاي داراي غناي رسانهاي15
اين نوع از بنرها از تكنولوژي چند رسانهاي16 (مانند صوت، تصوير و انيميشن) براي ارائه پيام تبليغاتي استفاده ميكنند. هدف اصلي بنرهاي داراي غناي رسانهاي جلب توجه مخاطبان ميباشد. بنرهاي داراي غناي رسانهاي نه تنها با ارائه انيميشن، صدا و تصوير تجربه جديدي به كاربران ارائه ميكنند، بلكه با دعوت از كاربران براي تعامل با طراحان تبليغ، اطلاعات بيشتري را در مورد كالا و يا خدمت مورد نظر ارائه ميدهند.
در مقايسه با بنرهاي ثابت، بنرهاي داراي غناي رسانهاي از تكنولوژي پيچيدهتري استفاده مينمايند. InterVU ,RealAudio ,RealVideo , Flash و SVG نمونههايي از اين دست ميباشند. استفاده از اين نوع تكنولوژي به معناي هزينه بيشتر در طراحي و نمايش تبليغ ميباشد. اگر چه امروزه بسياري از مردم بدليل هزينه طراحي بالا و سرعت پائين در بارگيري17، در استفاده از بنرهاي داراي غناي رسانهاي مردد ميباشند، با اين وجود اثربخشي آنها در ايجاد نام تجاري حائز اهميت است. در مطالعهاي كه به منظور سنجش اثربخشي بنرهاي داراي غناي رسانهاي انجام گرفت، مشخص شد كه 61% از افرادي كه اين نوع بنرها را مشاهده كرده بودند، آنها را به خاطر ميآوردند. درحاليكه در بنرهاي ثابت اين رقم 30% بوده است. هر چند هزينههاي ايجاد بنرهاي داراي غناي رسانهاي در مقايسه با ساير بنرها بيشتر است، ولي بنظر ميرسد عملكرد بهتر اين نوع بنرها هزينههاي ناشي از آن را پوشش ميدهند.
5-2-3- تبليغات مبتني بر بازي
از گذشته دور، سرگرمي يكي از شيوههاي مورد استفاده در تبليغات بوده است. بر اين اساس بازيهاي اينترنتي ميتوانند فرصت مناسبي را براي تبليغات فراهم آورند. ارائه دهندگان تبليغات مبتني بر بازي، فروشندگان بازيهاي اينترنتي هستند. اين نوع از تبليغات براي افراديكه در حال بازي هستند به دو صورت ارسال ميشوند. در روش اول كه بسيار متداول است، تصاوير تبليغاتي، جايگزين تصاوير بازي اينترنتي ميشود. در نتيجه افراديكه در حال بازي هستند، به شكل مجازي تحت تاثير تبليغ مورد نظر قرار ميگيرند. در روش ديگر كل بازي به قسمتهاي مختلفي تقسيم ميشود و افراديكه در حال بازي هستند ميبايست قبل از رفتن به مراحل بعدي بازي، تبليغ خاصي را ببينند و يا تعاملاتي را انجام دهند. در اين روش تبليغ دهندگان پاسخهاي تعاملي بيشتري را دريافت مينمايند چراكه افراديكه در حال بازي هستند، مايل به ادامه بازي خود خواهند بود.
از آنجائيكه تبليغات مبتني بر بازي معمولاً از تكنولوژي چند رسانهاي استفاده ميكنند، هزينه بيشتري براي ايجاد و اجراي آنها صرف ميشود. عليرغم اينكه اين نوع تبليغات در جلب توجه بينندگان بسيار موفق هستند، ولي مخاطبان آن تنها به افراديكه بازي را انجام ميدهند محدود ميشوند. محدوديت ديگر اين نوع از تبليغات ناخرسندي برخي از افراد از تبليغات حين بازي است.
5-2-4- تبليغات مبتني بر پست الكترونيك
نامه همواره يكي از ابزارهاي بازاريابي و تبليغات بوده است. با افزايش روزافزون استفاده از پست الكترونيك اين ابزار به شيوه اثربخشي براي تبليغات اينترنتي تبديل شده است. تبليغات از طريق پست الكترونيك ابزاري مقرون به صرفه است كه از نرخ پاسخگويي بالايي نيز برخوردار است. همچنين اين ابزار موجب وفاداري مشتريان و نيز موجب تقويت نام تجاري ميشود ضمن اينكه در جذب و نگهداري مشتريان نيز ابزار بسيار كارآمدي است.
انواع مختلفي از تبليغات مبتني بر پست الكترونيك وجود دارد. يك نوع از تبليغات مبتني بر پست الكترونيك خبرنامههاي18 اينترنتي هستند كه توسط شركت و يا نماينده فروش شركت تهيه شده و براي گروه خاصي كه علايق مشتركي در مورد كالا و خدمات دارند ارسال ميشوند و خدماتي را به مشتريان ارائه ميكنند. ارسال خبرنامهها در بسياري از موارد با كسب اجازه از مشتريان و بصورت ادواري صورت ميگيرد. نوع دوم، گروههاي گفتگو19 هستند، كه در ميان جمعي با علايق مشترك ايجاد ميشوند. در اين نوع از تبليغات پيام الكترونيكي كه براي اعضا فرستاده ميشود، گفتگويي را در مورد موضوعي خاص ميان آنها ايجاد ميكند. بسياري از گروهاي گفتگوي موفق، يك هماهنگكننده20 دارند، كه تصميم ميگيرد چه پيامهايي براي اعضا ارسال شود. نوع سوم شامل يك كانال بازاريابي است كه افراد در آن عضو شده و براساس علايق اعضاء، پيامهاي تبليغاتي براي آنها فرستاده ميشود. هر كانال بر روي اخبار گروه مشخصي از كالاها و خدمات متمركز ميشود. ضمناً اطلاعات هر كانال هر چند مدت يكبار به روز ميشود.
از آنجائيكه به راحتي ميتوان نامههاي الكترونيك تجاري را ايجاد و از طريق اينترنت ارسال نمود، ابراز ارزان و نيز اثر بخشي براي تبليغات به شمار ميآيد. تحليل عملكرد اين نوع تبليغات نيز به راحتي قابل انجام است. با اين وجود تبليغات مبتني بر پست الكترونيك با محدوديتهايي نيز مواجه است. اولين مشكل اين است كه كاربران اينترنت غالباً تعداد زيادي نامه الكترونيكي حاوي تبليغات دريافت ميكنند كه اين امر ميتواند باعث ايجاد تاثيرات منفي در آنها شود، در نتيجه عموماً نامهها بدون آنكه مطالعه شوند، حذف ميشوند. مشكل ديگر اين است كه تمامي سرورهاي پست الكترونيك فرمت HTML را ندارند لذا رديابي نامهها از طريق نرخ كليك در آنها دشوار است.
5-2-5- تبليغات ناخواسته
تبلیغات ناخواسته که شامل Pop-up و Pop-under میشود یکی از اشکال بحثانگیز تبلیغات اینترنتی به حساب میآید. اين نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت میشود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار میدهد. آگهیهای تلویزیونی را ميتوان نمونهای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چرا كه این آگهیها معمولاً برنامههایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع میکنند و آنها را وادار به تماشای آگهی میکنند. در مقابل، تبلیغات روزنامهاي نمونهای از تبلیغات اختیاری محسوب میشوند زیرا خوانندگان میتوانند هر قسمت از روزنامه را که مایلند بخوانند و یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را داراست. بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامهای به طور معمول بصورت اختیاری دیده میشوند، هرچند که گاهی به دلیل اینکه تقریباً در تمام صفحات وب ارائه شدهاند مورد اعتراض قرار میگیرند استفاده برخی از کاربران اینترنت از نرمافزارهای مسدود کننده نمایش بنرها گواه این امر میباشد. از آنجا كه تبلیغات ناخواسته غالباً به صورت اجباري نمایش داده میشوند، پاسخهای منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را در بر خواهند داشت.
در سالهای اخیر به دلیل افزایش مقاومت کاربران اینترنت، کاهش مقبولیت اين نوع از تبليغات و گسترش استفاده از مسدودکنندهای تبلیغاتی بكارگيري تبليغات ناخواسته کاهش یافته است. هر چند که پیشبینی میشود در آينده نزديك برای حضور پررتگتر این مهمانان ناخوانده، روشهای خلاقانهتری مورد استفاده قرار گیرد.
5-2-6- تبليغات مبتني بر حامیگری21
حاميگري به فعاليتي گفته ميشود كه در آن يك شركت از يك رويداد، واقعه يا فعاليت خاص حمايت ميكند و در مقابل، لوگو يا نام تجاري خود را در آن رويداد يا فعاليت معرفي ميكند. هدف از اين كار استفاده ار ارتباط ايجاد شده مابين لوگو يا نام تجاري شركت و رويداد مربوطه است. همان طور كه در حاميگري سنتي، شركت حامي از ارتباط ايجاد شده با رويدادي خاص منتفع ميشود، در حاميگري اينترنتي نيز شركت حامي از توجه كاربران به يك سايت يا موضوع مطرح شده در اينترنت سود ميبرد. به عنوان مثال در سال 1999 حدود نیمی از تبلیغات اينترنتي شرکتهای دارویی به حمایت از وب سایتهای بهداشتی اختصاص یافته بود. تحقیقات انجام شده دلالت بر اثربخشی این نوع از تبلیغات دارد. نكته قابل توجه در اين نوع از تبليغات، انتخاب رویداد، واقعه یا فعالیتي مناسب جهت کسب بهترين نتیجه است.
5-3- فرايندهاي طراحي
فرايندهاي مهندسي دقيق و مناسب براي ايجاد يك راهحل كارا براي تبليغات اينترنتي مؤثر ضروري ميباشند چرا كه مبنايي را جهت جريان دادههاي كاري و فعاليت براي ناشران، تبليغدهندگان و همينطور شركتهاي تبليغاتي فراهم ميآورند.
5-4- زيرساختهاي سيستم
زيرساختهاي سيستمي يكي از بخشهاي ضروري تبليغات اينترنتي ميباشند. مانند زيرساختهاي شبكهاي كه سيستمهاي فرعي را به هم ارتباط ميدهند.
5-5- تكنولوژي نرمافزاري و سختافزاري
تكنولوژيهاي پيشرفته نقش مهمي را در توسعه تبليغات اينترنتي ايفا ميكنند. تكنولوژيهاي مورد استفاده در اين زمينه شامل تكنولوژي ارائه اينترنتي (مانند SVG و Flash)، تكنولوژي ارباب رجوع22 (از قبيل HTML Java و JavaScript)، تكنولوژي واسطه23 (از قبيل Java و J2E)، و پروتوكلهاي ارتباطي ميشوند.
5-6- روشها
روشها و تكنيكهاي گوناگوني جهت اجراي تبليغات به شكل مؤثر به وجود آمدهاند كه از آن جمله ميتوان روشهاي زير را نام برد:
- روشهاي هدفگيري مشتريان و تعامل با آنها
- روشهاي ارائه تبليغات
- معامله فضاهاي تبليغاتي و روشهاي پرداخت
- ردگيري تبليغات
- ارزيابي عملكرد تبليغات
6- مزيتهاي تبليغات اينترنتي
تبليغ در اينترنت مزيتهاي زيادي نسبت به تبليغات سنتي دارد كه از آن ميان ميتوان موارد زير را نام برد:
- ايجاد ارتباط دوطرفه: تبليغات اينترنتي يك ارتباط دوطرفه بين تبليغ كننده و مخاطب ايجاد ميكند. مخاطبان نه تنها تبليغات را دريافت ميكنند بلكه قادرند بازخورد بدهند و سئوالات خود را در مورد محصولات با تبليغكنندگان مطرح كنند.
- ايجاد يك پيوند مستقيم24 به ليست محصولات: تبليغات اينترنتي با يك پيوند مستقيم، دسترسي به اطلاعات محصولات مرتبط را براي مخاطبان فراهم ميسازد. اين قابليت غالباً منجر به مبادله محصولات و افزايش تعاملات تجاري ميشود.
- توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان: در تبليغات اينترنتي از روشهاي متنوعي براي هدفگيري مشتريان به منظور انتخاب، ارائه و نمايش تبليغات بصورت ايستا يا پويا استفاده ميشود. اين روشها ممكن است بر اساس محتواي صفحه، اطلاعات شخصي و مبادله پوياي اطلاعات باشند.
- دسترسي جهاني و شبانهروزي: تبليغات اينترنتي داراي دسترسي جهاني است و در تمام روزهاي سال و تمام ساعت روز در دسترس ميباشد كه اين موجب افزايش قابليت مشاهده و گسترش بازار آن ميشود.
- ارسال، نگهداري و به روز رساني آسان: تبليغات اينترنتي داراي ويژگي نمايش، نگهداري و بروز رساني آسان است كه اين به دليل ماهيت ديجيتالي آن ميباشد. كاهش فرايند تهيه و اجراي تبليغات از جمله نتايج اين ويژگي تلقي ميشود.
- قابليت اندازهگيري و ردگيري بالا: تبليغات اينترنتي به دليل ماهيت ديجيتالي، از قابليت ردگيري و اندازهگيري بالايي برخوردار است. از روشهاي گوناگوني براي ردگيري، ارزيابي عملكرد و سنجش اثربخشي تبليغات اينترنتي استفاده ميشود.
- طراحي پيام آگهي: به دليل قابليت هدف قرار دادن دقيق و مشخص مخاطبان، ميتوان پيامها را براي جذب نيازها و خواستههاي معين مخاطبان، طراحي كرد. هنگامي كه ما دقيقاً مخاطبان را شناسايي ميكنيم اطلاعات بهتري در خصوص نيازها و خواستههاي آنها به دست ميآيد. از اين رو پيام آگهي ما بسيار جذابتر خواهد بود.
- قابليت فروش: در اين نوع از تبليغات پس از نمايش آگهي ميتوان بلافاصله فروش را نيز انجام داد.
در جدول 3 ضمن مقايسه تبليغات اينترنتي با تبليغات سنتي، مزيتهاي تبليغ در اينترنت مشخص شده است.
جدول 3- مقايسه تبليغات اينترنتي و تبليغات سنتي (گائو و ديگران 2002)
|
تبليغات اينترنتي |
تلويزيون |
راديو |
روزنامه |
سبك ارتباطي |
ارتباط دوطرفه و تعاملي |
ارتباط يكطرفه |
ارتباط يكطرفه |
ارتباط يكطرفه |
دسترسي |
دسترسي 24 ساعته |
برنامه زماني معين و زمان نمايش بسيار كوتاه |
برنامه زماني معين و زمان پخش بسيار محدود |
برنامه زماني معين و زمان دسترسي بسيار محدود |
بازار قابل دسترس |
مخاطبان جهاني |
مخاطبان منطقهاي |
مخاطبان منطقهاي |
مخاطبان محلي |
فرايند مديريت |
فرايندهاي مديريت سيستماتيك براي تبليغ دهندگان، ناشران و شركتهاي تبليغاتي |
مديريت نيمه اتوماتيك يا دستي |
مديريت نيمه اتوماتيك يا دستي |
مديريت نيمه اتوماتيك يا دستي |
پيوند مستقيم به ليست محصولات |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
توانايي مبادله مستقيم محصول |
دارد |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
هدفگيري تبليغات |
هدفگيري ايستا و پوياي مشتري مبتني بر رضايت، اطلاعات شخصي، دسترسي پويا و مبادله اطلاعات |
فاقد هدفگيري سيستماتيك |
فاقد هدفگيري سيستماتيك |
فاقد هدفگيري سيستماتيك |
ارزيابي عملكرد |
ارزيابي و سنجش اتوماتيك |
فاقد ارزيابي و سنجش عملكرد اتوماتيك و مستقيم |
فاقد ارزيابي و سنجش عملكرد اتوماتيك و مستقيم |
فاقد ارزيابي و سنجش عملكرد اتوماتيك و مستقيم |
ردگيري تبليغات |
ردگيري اتوماتيك |
ردگيري بسيار محدود |
ردگيري بسيار محدود |
فاقد ردگيري |
هزينه |
كم |
بسيار بالا |
بالا |
متوسط |
7- محدوديتهاي تبليغات اينترنتي
- مشخصات و ويژگيهاي مخاطبان: اكثر كاربران اينترنت به محصولات و تكنولوژي مربوط به رايانه علاقهمند هستند و از اين رو اكثر تبليغات شبكه براي محصولات مرتبط با رايانه است. تنها 14 درصد تبليغات براي ساير محصولات مصرفي و كمتر از 10 درصد آن براي اتوموبيل، مسافرت و خدمات مالي است. بعلاوه غالب كاربران اينترنت در گروه سني خاصي قرار دارند كه اين امر موجب كاهش مخاطبين اين نوع از تبليغات ميشود.
- ازدحام25: با زياد شدن تعداد آگهيهاي تبليغاتي احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهيها به شدت كاهش مييابد.
- فقدان كنترلهاي لازم در مورد محتواي تبليغات اينترنتي: يكي از محدوديتهاي تبليغات اينترنتي فقدان كنترلهاي لازم ميباشد. مركز آموزشي ارتباطات رسانهاي آمريكا، اينترنت را شبكه فريب ناميده است چرا كه برخي از تبليغكنندگان با هدف قرار دادن كودكان با پيامهاي تبليغاتي زيركانه، سعي در فريب آنان دارند (محمديان 1379).
8- نتيجه گيري
در مقايسه با تبليغات سـنتي، تبلـيغ در اينترنت از مزيتهاي قابل ملاحظهاي برخوردار است از آن جمله ميتوان به ايجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ايجاد يك پيوند مستقيم به ليست محصولات، توانايي هدفگيري ايستا و پوياي مشتريان، دسترسي جهاني و شبانهروزي، ارسال و نگهداري و بروز رساني آسان، قابليت اندازهگيري و ردگيري بالا، طراحي پيام آگهي و قابليت فروش اشاره كرد. بعلاوه هزينه تبليغ در اينترنت نيز به مراتب كمتر از رسانههاي ديگر ميباشد. شركتهاي تجاري اگر بخواهند در عرصه فعاليت باقي بمانند و موقعيت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ كنند چارهاي جز به كارگيري اين نوع از تبليغات نخواهند داشت. اين امر درمورد شركتهايي كه بخواهند در سطح جهاني فعاليت كنند مصداق بارزتري خواهد داشت. تبليغات اينترنتي داراي اشكال مختلفي است كه هر شكل آن داراي ويژگيهاي خاص خود است. با توجه به هدف تبليغات، نوع محصول، ويژگيهاي مخاطبان، بايد شكل متناسب انتخاب شود. |